‘Aanleg CER dit najaar van start’

image001

De aanleg van de Container Exchange Route gaat dit najaar van start. Dat zei Emile Hoogsteden van Havenbedrijf Rotterdam afgelopen vrijdag, tijdens de aankomst van de ‘MOL Triumph’.

De aanleg van de Container Exchange Route (CER) is volgens Hoogsteden al aanbesteed. ‘De aannemer wacht op groen licht’, zegt hij. Naar verwachting wordt dat groene licht deze zomer definitief gegeven.

De CER moet de uitwisseling van containers tussen de diepzeeterminals op de Maasvlakten efficiënter maken. Nu worden die containers nog met trucks en binnenvaartschepen tussen de terminals vervoerd, wat onder andere voor tot congestie aan de bargekades leidt. Zeker nu de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 op stoom komen is efficiënte uitwisseling noodzakelijk, klinkt het in de markt. Mede daardoor is de containeroverslag in Rotterdam in de eerste vier maanden van 2017 al met 10% gegroeid.

Er wordt al jaren gesproken over de aanleg van de CER. Volgens eerder planningen zou het traject dit jaar al in gebruiken genomen moeten worden, maar onder andere het sociaal overleg met vakbond FNV Havens over het verwachte banenverlies als gevolg van de nieuwe, geautomatiseerde terminals op de Maasvlakte 2 zorgde voor vertraging. Als onderdeel van dat overleg is besloten dat het transport op de CER, in ieder geval de eerste jaren, met bemande voertuigen zal worden uitgevoerd. De intentie is wel om die bemande voertuigen op den duur te vervangen door AGV’s.

Ook bestond er onenigheid tussen de overslagbedrijven onderling over wie het transport op de CER moet regelen. ECT wil dat graag met zijn eigen transportbedrijf doen, terwijl RWG en APMT voorkeur hebben voor een onafhankelijke partij, zoals bijvoorbeeld Kramer, die met het Barge Service Center ook al een centrale rol in de Maasvlakte-logistiek heeft. Kramer zelf wil die positie ook graag hebben.

Volgens Hoogsteden zijn die problemen inmiddels opgelost en geven ECT, RWG en APMT deze zomer alle drie hun akkoord. Het Havenbedrijf is de voornaamste investeerder in de CER en besteedt er zo’n honderd miljoen euro aan.

Via: Nieuwsblad Transport