12° C
Gedeeltelijk bewolkt
Gedeeltelijk bewolkt
23/1190%
Regen
Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

EN - Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Date of birthID documentLicence platePurpose visitDate inTime inTime outDepot

CMA CGM en NOL in ‘exclusieve gesprekken’

image001-fixed

CMA CGM en Neptune Orient Lines (NOL) zijn in ‘exclusieve gesprekken’ over de koop van NOL. De Franse rederij heeft tot 7 december 12.00 uur om met een definitief bod te komen.

CMA CGM blijft met de koop van NOL de nummer 3 op de wereldranglijst, maar kan het gat met nummer twee, MSC, wel aanzienlijk dichten. De Franse rederij heeft een capaciteit van 1,79 miljoen teu. De aankoop van NOL, die containerrederij APL beheerd, kan daar meer dan een half miljoen teu aan capaciteit aan toevoegen. De nieuwe capaciteit zal dan 2,34 miljoen teu bedragen. Dat is 400.000 teu minder dan MSC, tegenover het huidige capaciteitsverschil van bijna 1 miljoen teu.

De laatste overname van een dergelijk formaat was de koop van P&O Nedlloyd door Maersk in 2005. NOL en CMA CGM benadrukken in hun  verklaringen overigens dat er geen zekerheid is dat de onderhandelingen ook resulteren in een daadwerkelijke acquisitie.

NOL was eerder ook in gesprek met Maersk Line, maar die heeft zich om onbekende redenen teruggetrokken. Kredietbeoordelaar Moody’s sprak zich eerder openlijk tegen de koop van NOL uit. ‘Maersk Line kan waarschijnlijk wel wat synergie aan de koop van NOL onttrekken, maar Maersk Line is één van de weinige winstgevende containerrederijen en de koop kan de marges aanvankelijk verdunnen’, zei Marie Fischer-Sabatié, vice president van Moody’s Investors Service, tegen Bloomberg.

Ook Drewry Shipping Consultants liet zich negatief uit over de koop van NOL: ‘In een rationele wereld moeten Maersk Line noch CMA CGM hun balans door de koop van NOL in gevaar brengen op een moment waarop de containermarkt verwacht wordt om moeilijk te blijven voor de komende drie jaar.’

NOL staat al een poos nadrukkelijk in de etalage. Het bedrijf worstelt met de lage vrachttarieven en overcapaciteit in de containervaart en draait al jaren verlies. Het laatste positieve operationele resultaat stamt uit 2010. 2015 beloofd voor de rederij weinig verbetering. Over het eerste halfjaar werd een operationeel verlies van 7 miljoen dollar gedraaid. In het derde kwartaal bedroeg dit verlies echter 96 miljoen dollar.

CMA CGM doet het ondanks de slechte marktomstandigheden goed. Het bedrijf maakte vorig week bekend dat het resultaat over het derde kwartaal ten opzichte van 2014 met 36% daalde tot 158 miljoen dollar. Het operationele resultaat over de eerste negen maanden van dit jaar is echter met 39% gestegen tot 889 miljoen dollar.

via: www.nieuwsbladtransport.nl