De vakbonden FNV en CNV gaan de komende weken de actiebereidheid peilen in de Rotterdamse containersector, omdat het overleg over een werkgelegenheidsgarantie is mislukt.
Morgen komt de Sectorraad Havens van FNV Bondgenoten al bij elkaar om een advies voor te bereiden voor algemene ledenvergaderingen, die waarschijnlijk over twee weken zullen worden gehouden. Als er voor het actietraject wordt gekozen, volgen er in december en januari mogelijk langdurige acties, waarschuwt de bond in een pamflet.
Afgelopen vrijdag mislukte het overleg, dat al bijna een jaar aan de gang was, omdat de werkgevers de gevraagde werkgelegenheidsgarantie tot 2024 van de hand wezen. Havenbedrijf Rotterdam, dat het overleg voorzat in de persoon van topman Allard Castelein, noemt die eis ‘niet van deze tijd’.
Het overleg is tot stand gekomen onder druk van de bonden, die vrezen dat de opening van de geautomatiseerde terminals op Maasvlakte 2 tot massaal banenverlies bij de bestaande bedrijven zal leiden. In een verklaring zegt de havenbeheerder dat bedrijven en bonden het afgelopen jaar constructief bezig zijn geweest om oplossingen te vinden voor de boventalligheid in de containersector en dat dat in het belang van de haven is.
Volgens de havenbeheerder zijn de bedrijven en de bonden elkaar wel op een aantal terreinen genaderd, zoals werktijdverkorting voor ouderen, scholing en de inzet van havenwerkers als chauffeurs op de nog aan te leggen Container Exchange Route. Heet hangijzer is de reikwijdte: de bonden willen een akkoord voor de hele haven, inclusief het Waal/Eemhavengebied, maar volgens de havenbeheerder gaat het alleen om de bedrijven op de Maasvlakte.
Het Havenbedrijf zegt te verwachten dat bonden en werkgevers het overleg op korte termijn zullen hervatten. ‘Gezien de bestaande werkgelegenheidsgaranties in bedrijfs-cao’s is er de komende maanden afdoende tijd om tot afspraken te komen’, meent de havenbeheerder.