Het in Nederland gevestigde havenbedrijf APM Terminals (APMT) is hard op weg de grootste containerstuwadoor ter wereld te worden.
Een agressieve investeringscampagne zal ervoor zorgen dat het dochterbedrijf van het Deense conglomeraat AP Møller Maersk in 2016 wereldwijd meer capaciteit heeft om zeecontainers af te handelen dan de nu nog grotere rivalen Hutchison Port Holdings uit Hongkong en PSA uit Singapore.
Nieuwe terminals in ontwikkeling
Dat bevestigt Kim Fejfer, ceo van APMT, in een gesprek met deze krant. ‘Het bemachtigen van de eerste plaats is geen doel op zich’, benadrukt Fejfer, ‘maar het is een logisch gevolg van de ambitie om de beste te zijn en nog meer winstgevende terminals te ontwikkelen.’
APMT exploiteert met 20.000 werknemers nu wereldwijd 62 haventerminals. Vorig jaar haalde het daarmee een omzet van ruim €3,6 mrd en een nettowinst van bijna €550 mln. Momenteel heeft het zeven nieuwe terminals in ontwikkeling. In 2016 zal het een wereldwijde capaciteit hebben om ruim 119 miljoen standaardcontainers af te handelen, zo voorspelt maritiem onderzoeksbureau Drewry.
‘Zwaar in de volwassen markten’
Eind 2014 neemt APMT een grote nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse haven in gebruik. ‘Het wordt technologisch de meest geavanceerde terminal ter wereld’, aldus Fejfer. Het is naar verwachting de laatste grote investering in Noord-Europa. ‘We zitten nu wat zwaar in de volwassen markten.’
De Deen bevestigt dat de tarieven onder druk staan in de zogeheten Hamburg-Le Havre range vanwege het achterblijven van economische groei in Europa. Gebruikmaken van de optie om de nog te openen terminal op de Tweede Maasvlakte verder uit te breiden, noemt hij vooralsnog ‘wensdenken’.
Opkomende markten
Fejfer wil echter niet reageren op de zorg van rivaal ECT (Hutchison) in Rotterdam dat de levensvatbaarheid van bestaande terminals in gevaar komt door alle uitbreidingen. ECT heeft een rechtszaak aangespannen tegen Havenbedrijf Rotterdam (HbR) omdat de gronduitgifte op de Tweede Maasvlakte aan concurrenten tot overcapaciteit zou leiden. ECT claimt een schadeloosstelling van bijna € 1 mrd.
APMT richt zich voor verdere groei nu vooral op opkomende markten. ‘Daar kunnen we echt een verschil maken’, aldus Fejfer. Nadat het Deense bedrijf vorig jaar voor $ 840 mln een aandeel van 37,5% nam in het Russische Global Ports, werd vorige week bekend dat Global Ports een grote Russische concurrent zal overnemen. Daarmee is APMT in één klap de grootste terminalexploitant in Oost-Europa geworden.
Triple-E klasse schepen
Nieuwe projecten richten zich nu vooral op groeimarkten zoals Latijns-Amerika en Afrika. In China heeft het bedrijf belangen in tien havens. ‘Daar nemen we nu een adempauze’, zegt Fejfer. Ondanks de signalen dat de economische groei in China terugvalt, ziet hij daar nog altijd ‘enorme potentie’ mede omdat de binnenlandse consumptie zal toenemen.
Volgens Fejfer wordt de wereld van de containervaart en afhandeling binnenkort ‘flink opgeschud’ door de introductie van Triple-E klasse schepen, die 18.000 standaardcontainers kunnen dragen. In juli nam Maersk Line, ’s werelds grootste containerrederij en eveneens een dochter van AP Møller Maersk, het eerste Triple-E schip in de vaart. Vorige maand deed deze Maersk Mc-Kinney Møller voor het eerst de haven van Rotterdam aan. In totaal heeft Maersk Line twintig van deze enorme schepen besteld.
‘Nederland heeft beste havenstructuur’
Tegelijkertijd kondigden de drie grootste containerrederijen ter wereld — Maersk Line, MSC (Zwitserland) en CMA CGM (Frankrijk) — enkele maanden geleden aan dat ze een alliantie met de naam P3 zullen vormen. De gevolgen van deze ontwikkelingen zegt Fejfer niet met zekerheid te kunnen inschatten. ‘Sommige havens zullen verliezen, maar andere zullen winnen.’
Rotterdam, de grootste zeehaven van Europa, viel vorig jaar net buiten de top tien van ’s werelds grootste containerhavens. Maar volgens de nieuwe Global Competitiveness Report van World Economic Forum heeft Nederland wel de beste haveninfrastructuur. Fejfer: ‘Rotterdam is uitstekend gepositioneerd om hiervan te profiteren.’
Gevestigd Den Haag
APM Terminals heeft in 2004 Nederland (Den Haag) gekozen als vestigingsplaats in plaats van moederland Denemarken. Daarmee is de dochter van AP Møller Maersk op afstand geplaatst van diens andere dochtermaatschappij Maersk Line, ’s werelds grootste containerrederij. Dat moet de schijn wegnemen dat rederij en overslagbedrijf twee handen op één buik zijn. APMT wil namelijk ook de containers van concurrenten van Maersk Line afhandelen. Inmiddels komt de lading voor ruim 50% van derde partijen.
via: www.fd.nl