0° C
The location could not be found.
Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

CBRB: ‘We stoppen ermee’

Binnenvaartorganisatie CBRB trekt zich terug uit het Transitiecomité, dat had moeten leiden tot een fusie met Koninklijke Schuttevaer en de Binnenvaart BrancheUnie.

CBRB-voorzitter Teun Muller heeft de leden laten weten dat hij alle vertrouwen in het Transitiecomité en met name ook in voorzitter Arie Kraaijeveld heeft verloren.

Hij legt binnenkort een voorstel aan het bestuur voor om de deelname te beëindigen. Daarmee lijkt een eind te komen aan een moeizaam traject om de krachten in de binnenvaart te bundelen, dat al tweeënhalf jaar duurt. De brancheorganisatie, waarbij veel grote rederijen zijn aangesloten, heeft minister Schultz over het besluit geïnformeerd. Die is groot voorstander van de beoogde bundeling in Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN).

Volgens Muller is ‘de heersende mening binnen het CBRB volledig omgeslagen’. Aanvankelijk hield vooral de deelgroep ‘Varende ondernemers’ (particuliere schippers) de fusie tegen, maar nu zijn volgens de voorzitter ‘de meeste ledengroepen’ tegen, reden waarom het ‘volgens directie en staf een uitgemaakte zaak is dat de (fusie)doelstelling niet gerealiseerd is en ook niet gerealiseerd kan worden’.

Opvallend aan de brief van Muller is dat hij Kraaijeveld persoonlijk op de korrel neemt. Zo zegt hij dat niet alleen de werkwijze van het comité een rol speelt, ‘maar ook dat van een onafhankelijke vervulling van het voorzitterschap geen sprake meer is’. Volgens hem is Kraaijeveld ‘eigenstandiger’ gaan opereren, bijvoorbeeld door ‘buiten het Transitiecomité om het voorzitterschap van het ‘Droge Lading Comité’, dat door grote rijnvaartondernemers is opgericht, op zich te nemen.

Uit Mullers brief blijkt verder dat de loopgravenoorlog over de zogenoemde NN-gelden, een potje van ongeveer negen ton, nog steeds niet ten einde is. Het CBRB zegt niet gekend te zijn in het besluit om de naam van de stichting Kantoor Binnenvaart te wijzigen in ‘Stichting Beheer NN-gelden’ en daarvoor nieuwe statuten vast te stellen. Kraaijeveld zou daar bovendien samen met BBU-voorzitter Roland Kortenhorst buiten het CBRB om een persbericht over hebben uitgegeven.

Muller zegt verder dat langdurige economische tegenspoed de verhoudingen in de sector op scherp heeft gezet. ‘Recente initiatieven gericht op ingrepen in de vrachtenmarkt hebben dit verschil verder geaccentueerd en tevens voor andere leden de vraag opgeworpen of de naleving van het mededingingsrecht binnen het CBRB naar behoren is gewaarborgd’, aldus Muller.

Hij doelt daarmee op de pogingen in België en Nederland om een ontheffing te krijgen voor de Europese anti-kartelwetgeving. Vooral particuliere schippers vinden dat er een Europees verbod op ’varen onder de kostprijs’ zou moeten komen.

Tenslotte stelt de CBRB-voorzitter dat er ondanks tweeënhalf jaar overleg nog tal van fundamentele vragen onbeantwoord zijn. Het gaat daarbij onder meer om vragen als ‘Wat moet BLN haar leden bieden?’, ‘Hoe kunnen de verschillende ledengroepen, met respect voor hun identiteit en specifieke belangen, bijeen gehouden worden?’ en ‘Welke contributies zijn ledengroepen bereid daarvoor op te brengen?’

Kraaijeveld zegt in een reactie dat de oprichting van BLN door gaat, al ‘betreurt’ hij de stap van het CBRB. ‘De statuten zijn bijna rond. De Varende Ondernemers (van het CRBR – red.), BBU en Schuttevaer gaan starten. Zij gaan door.’

via: www.nieuwsbladtransport.nl

Qatar, August 15, 2023QTerminals Group (51% Qatar Ports Management Company Q.C.S.C (Mwani Qatar) and 49% Qatar Navigation Q.P.S.C (Milaha)) has acquired a majority stake in “Kramer Holding B.V.”, a provider of integrated logistics and container services located in the Port of Rotterdam in the Netherlands.

The acquisition of Kramer Group represents an important milestone in the expansion of QTerminals, as the Port of Rotterdam is the largest port in Europe and is a significant addition to QTerminals Group’s record of success in diversifying its operations. In addition, this acquisition further reinforces QTerminals Group’s commitment to contribute towards Qatar National Vision 2030 which aims for the diversification of the national economy and foreign investments.

The CEO of QTerminals, Mr. Neville Bissett, stated: “Kramer Group is an important strategic step for QTerminals as we will expand our presence into Europe’s largest port. Kramer Group complements QTerminals and adds existing business, a robust value-creating service offering and European network to QTerminals portfolio.
Kramer Group has both core and strategic importance to the Port of Rotterdam, as it supplements the Port’s activities whilst having direct access to the deep-sea terminals of the Port of Rotterdam.
The acquisition of the Kramer Group by QTerminals allows its entry and presence in the largest port in Europe which makes QTerminals Group’s position stronger in relation to future opportunities in Europe and other developed global markets.
The presence of QTerminals in the Port of Rotterdam is strategic and reputable for QTerminals Group in particular and for the State of Qatar in general as QTerminals Group’s profile will become known in the largest European port..

“I’m very excited about this significant milestone in the journey of our family business which started 60 years ago by my father. Today, we mark the beginning of a new chapter joining forces with QTerminals. I believe that their expertise, resources, and industry insights will enable us to expand our horizons and explore untapped opportunities. Whilst maintaining our culture, organization, core team and our commitment to delivering the superior quality services to our clients in almost all aspects of container logistics”, said André Kramer, CEO of the Kramer Group.
By acquiring Kramer Group, QTerminals will continue to develop its world leading technical and operational know-how to enhance and optimize its potential as one of the leading providers of integrated container logistics services in Europe.

Kramer Group’s development and growth in recent years are indicators of good corporate management and governance of the organization. “Following our assessment of the current organization, we are excited to retain and welcome Kramer’s key management personnel and employees into QTerminals, including Mr André Kramer, who will continue as Chief Executive Officer” said Neville Bissett.

About Kramer Group

The Kramer Group is an integrated container handling and storage, terminal, container development and logistics services provider, located in the Port of Rotterdam, and is the only independent terminal in the Maasvlakte area, and one of the few multi-user depot terminals in the port.

The Company operates in six different locations with network access to the principal terminals, of which five are at the Maasvlakte and one at the Eem-/Waalhaven, and has tri-modal transport options via rail, water and road.