CMA CGM koopt de Singaporese rederij Neptune Orient Lines, die containercarrier APL beheert. CMA CGM betaalt 1,30 dollar per aandeel wat uitkomt op een totaal van 2,41 miljard dollar.
De acquisitie creëert een gecombineerde groep met een marktaandeel van 11,5% en een omzet van 22,3 miljard dollar. De 563 schepen hebben een gezamenlijke capaciteit van 2,4 miljoen teu vervoeren jaarlijks 17,9 miljoen teu. CMA CGM blijft daarmee de nummer 3 op de wereldranglijst van containercarriers maar dicht het gat met MSC, met een capaciteit van 2,7 miljoen teu de nummer 2 op de lijst, aanzienlijk.
Naast een versteviging van diens positie biedt de acquisitie CMA CGM ook operationele synergieën en een complimenterend netwerk. CMA CGM is sterk in de Azië-Europa, Azië-Middellands Zeegebied, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse routes. NOL, die American President Lines (APL) beheerd, is sterk in de markten als de Verenigde Staten, Japan en de intra-Aziatische markt. Vice-voorzitter Rodolph Saadé van CMA CGM zegt APL als merknaam te behouden, vanwege diens bekendheid in deze markten.
Singapore wordt hub
Afgesproken is verder dat CMA CGM zijn aanwezigheid in Singapore verstevigt. Het bedrijf vestigt er zijn nieuwe regionale hoofdkantoor en Singapore wordt een hub voor Zuidoost-Azië. Dit zal voor Port Klang in Maleisië, dat nu nog als de hub voor dit gebied geldt, ladingverlies betekenen. De hub in Port Klang werd onder andere gebruikt voor doorvoer naar Indonesië, Vietnam en Thailand.
Alliantievorming
Tijdens een persconferentie heeft Rodolph Saadé (zie video) gezegd dat hij APL uit de G6-alliantie wil halen en wil opnemen in de Ocean Three alliantie, die CMA CGM heeft gevormd en waarin het samenwerkt met China Shipping en UASC. De transactie wordt gesteund door de aandeelhouders van NOL. De transactie wordt nu ter goedkeuring aan de betreffende autoriteiten voorgelegd.