Indien de voorspellingen van het Global Port Tracker Report volgend jaar uitkomen, is de crisis voor de grote Noord-Europese containerhavens voorbij.
In het maandelijkse rapport dat consultant Ben Hackett samen met het Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik (ISL) uit Bremen schrijft, wordt 2014 een uitstekend jaar voor herstel genoemd. ‘De Europese recessie is bijna voorbij’, zo lezen we.
In de eerste jaarhelft zou de import van containers in Noord-Europa met maar liefst 16% stijgen. De export van volle containers zou 11% toenemen, omdat de economische situatie in Azië en de VS verbetert.
Michael Tasto van ISL stelt dat de oplevering van nog meer ultra large container ships in 2014 op een goed moment lijkt te komen, omdat het ladingaanbod voor de rederijen als gevolg van het verhoogde consumentenvertrouwen weer fors gaat groeien.
Ben Hackett verduidelijkt dat zijn optimisme gebaseerd is op het feit dat alle economische indicatoren op korte termijn positief zijn. Zo neemt de productie binnen de eurozone weer toe en is de Europese index die het vertrouwen in de economische ontwikkeling meet, in september duidelijk gestegen.
Het contrast met de evolutie van de containeroverslag van de voorbije twee jaren is groot. Volgens Global Port Tracker zal de totale containerimport in Noord-Europa dit jaar met 0,8% dalen naar 20,1 miljoen teu. De export zou lichtjes stijgen naar 20 miljoen teu (+0,7%).
Ondanks de fraaie toekomstperspectieven gaat de Rotterdamse haven volgens het rapport wel eerst nog een aantal lastige maanden tegemoet. Voor de komende zes maanden verwacht Global Port Tracker een daling van de containeroverslag van 3,6%. De belangrijkste reden daarvoor is een verwachte 4,2% lagere import. Aan exportzijde zou de achteruitgang beperkt blijven tot 2,7%.
Niet alle consultants delen het optimisme van Global Port Tracker. Het Deense Sea-Intel vreest dat de oplevering van nog eens 61 schepen van meer dan 10.000 teu volgend jaar tot chaos kan leiden. De beschikbare capaciteit tussen het Verre Oosten en Europa zal volgens de Denen 13% toenemen indien er geen loops gestaakt worden.