0° C
The location could not be found.
Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Fusie Hapag-Lloyd en UASC definitief

27.5.05 Hamburg

27.5.05 Hamburg

Hapag-Lloyd en UASC willen de fusie eind dit jaar afronden. De rederijen blijven elk tot april 2017 in hun eigen alliantie. Daarna zal het gefuseerde bedrijf de nieuwe alliantie The Alliance leiden.

Het is geen verrassing dat de fusie werkelijkheid is geworden want de aandeelhouders van beide bedrijven spraken eerder hun steun voor de zet al uit. Hapag-Lloyd krijgt door de fusie toegang tot een vloot van jonge megaschepen. Dat brengt de rederij de gewenste schaalvergroting zonder daarvoor nog meer capaciteit toe te voegen aan een toch al door schepen overspoelde markt. UASC heeft een moderne vloot die zes schepen van 18.800 teu, elf schepen van 15.000 teu en negen schepen van 13.500 teu omvat. De grootste schepen van Hapag-Lloyd kunnen ‘slechts’ net iets meer dan 13.000 teu vervoeren en daar heeft het Duitse bedrijf er maar tien van. Dat is een erg mager aantal in een markt waar schaalvergroting de heilige graal is.

‘Deze strategische zet is een logische stap voor beide rederijen, omdat we UASC’s opkomende wereldwijde aanwezigheid en jonge en zeer efficiënte vloot kunnen combineren met Hapag-Lloyd’s brede en gediversifieerde marktdekking en sterke klantenbestand’, zegt de Nederlandse Rolf Habben-Jansen die aan het roer staat bij Hapag-Lloyd.

Het gefuseerde bedrijf zal in totaal 237 schepen beheren met een gezamenlijke capaciteit van 1,6 miljoen teu. Daarmee schuift Hapag-Lloyd één plekje omhoog naar nummer 5 op de wereldranglijst van containerrederijen. UASC bezet momenteel nog de 11de plaats.

Hapag-Lloyd zal per april 2017 een sleutelrol vervullen in de nieuwe alliantie The Alliance, dat naast het gefuseerde bedrijf van Hapag-Lloyd en UASC ook zal bestaan uit Yang Ming, Hanjin, MOL, NYK en “K” Line. Tot die tijd blijven de Duitse en Arabische rederij elke in hun eigen alliantie, dat zijn respectievelijk G6 en Ocean Three.

Aanleiding voor de fusie zijn de ontzettend slechte marktomstandigheden voor de rederijen. Een enorm overschot aan schepen en een afgenomen vraag hebben de vrachttarieven begin dit jaar naar een historisch dieptepunt doen zakken. Reders zullen op grote schaal schepen moeten slopen om de markt te herstellen en zijn daar inmiddels ook mee bezig. Maar enorme verliezen kunnen dit jaar niet meer voorkomen worden.

Hapag-Lloyd wist in 2015 nog een verlies van 383 miljoen euro om te zetten in een winst van 366 miljoen euro. Dat was volgens de rederij geheel te danken aan de overname van de Chileense rederij CSAV die het bedrijf in 2015 overnam. Eerder vandaag stuurde Hapag-Lloyd al een winstwaarschuwing uit waarin het bedrijf meldt dit resultaat dit jaar niet te zullen handhaven. Hoe UASC er financieel voor staat is niet bekend, het bedrijf publiceert geen cijfers.

Aandelenstructuur
Hapag-Lloyd heeft zeer bewogen jaren achter de rug. Direct na de overname van CSAV gin het bedrijf naar de beurs. 15,5% van de aandelen van de rederij wordt inmiddels vrij verhandeld. Dat zal ook na de fusie met UASC zo blijven. De belangrijkste aandeelhouders CSAV, de stad Hamburg, Klaus Michael Kühne en TUI zullen hun belangen van respectievelijk 31,4%, 20,6%, 20,2% en 12,3% verkleinen naar ongeveer 23, 15, 15 en 9% om zo ruimte te maken voor de grootaandeelhouders van UASC, Qatar en Saoedi-Arabië, die een aandeel van respectievelijk 14% en 10% krijgen.

via: nieuwsbladtranport.nl

Qatar, August 15, 2023QTerminals Group (51% Qatar Ports Management Company Q.C.S.C (Mwani Qatar) and 49% Qatar Navigation Q.P.S.C (Milaha)) has acquired a majority stake in “Kramer Holding B.V.”, a provider of integrated logistics and container services located in the Port of Rotterdam in the Netherlands.

The acquisition of Kramer Group represents an important milestone in the expansion of QTerminals, as the Port of Rotterdam is the largest port in Europe and is a significant addition to QTerminals Group’s record of success in diversifying its operations. In addition, this acquisition further reinforces QTerminals Group’s commitment to contribute towards Qatar National Vision 2030 which aims for the diversification of the national economy and foreign investments.

The CEO of QTerminals, Mr. Neville Bissett, stated: “Kramer Group is an important strategic step for QTerminals as we will expand our presence into Europe’s largest port. Kramer Group complements QTerminals and adds existing business, a robust value-creating service offering and European network to QTerminals portfolio.
Kramer Group has both core and strategic importance to the Port of Rotterdam, as it supplements the Port’s activities whilst having direct access to the deep-sea terminals of the Port of Rotterdam.
The acquisition of the Kramer Group by QTerminals allows its entry and presence in the largest port in Europe which makes QTerminals Group’s position stronger in relation to future opportunities in Europe and other developed global markets.
The presence of QTerminals in the Port of Rotterdam is strategic and reputable for QTerminals Group in particular and for the State of Qatar in general as QTerminals Group’s profile will become known in the largest European port..

“I’m very excited about this significant milestone in the journey of our family business which started 60 years ago by my father. Today, we mark the beginning of a new chapter joining forces with QTerminals. I believe that their expertise, resources, and industry insights will enable us to expand our horizons and explore untapped opportunities. Whilst maintaining our culture, organization, core team and our commitment to delivering the superior quality services to our clients in almost all aspects of container logistics”, said André Kramer, CEO of the Kramer Group.
By acquiring Kramer Group, QTerminals will continue to develop its world leading technical and operational know-how to enhance and optimize its potential as one of the leading providers of integrated container logistics services in Europe.

Kramer Group’s development and growth in recent years are indicators of good corporate management and governance of the organization. “Following our assessment of the current organization, we are excited to retain and welcome Kramer’s key management personnel and employees into QTerminals, including Mr André Kramer, who will continue as Chief Executive Officer” said Neville Bissett.

About Kramer Group

The Kramer Group is an integrated container handling and storage, terminal, container development and logistics services provider, located in the Port of Rotterdam, and is the only independent terminal in the Maasvlakte area, and one of the few multi-user depot terminals in the port.

The Company operates in six different locations with network access to the principal terminals, of which five are at the Maasvlakte and one at the Eem-/Waalhaven, and has tri-modal transport options via rail, water and road.