De Duitse rederij Hamburg Süd heeft voor de eerste keer schepen met een capaciteit van meer dan 10.000 teu besteld.
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering kreeg van de Duitsers een order voor de bouw van drie eenheden van 10.500 teu. De eerste nieuwbouw moet in oktober 2015 in de vaart komen. De twee zusterschepen volgen in maart en mei 2016.
De pas bestelde schepen worden 331 meter lang en 48,4 meter breed. Dat betekent dat het om neopanamax-eenheden gaat met negentien rijen containers in de breedte bovendeks.
De grootste schepen die Hamburg Süd nu in de vaart heeft, zijn vier schepen van 9.814 teu. Zij varen in een dienst tussen het Verre Oosten en de oostkust van Zuid-Amerika. Op termijn zullen deze schepen ook in Europa opduiken, want tegen juli volgend jaar zullen de Duitsers al over dertien schepen van dat formaat beschikken.
Hyundai Heavy Industries heeft nog vijf eenheden van 9.814 teu in aanbouw voor Hamburg Süd en vier voor de Griekse rederij Enesel. De Griekse schepen worden door Hamburg Süd in lange-termijncharter genomen.
Het is niet duidelijk hoeveel aansluitingen voor reefercontainers er op de nieuwe recordschepen zullen komen. Op de schepen van 9.814 teu zijn dat er 2.100, goed voor een koelcapaciteit van 110.000 kubieke meter.