Nextlogic, het programma dat de containerbinnenvaartketen moet verbeteren, heeft opnieuw vertraging opgelopen. Praktijkproeven zijn doorgeschoven naar 2015.
In eerste instantie zouden praktijkproeven van informatieplatform Brein eind 2013 starten, maar in december meldde deze krant dat de proeven een jaar vertraging hadden opgelopen. Reden daarvoor was het besluit om het slotsysteem in kleinere stappen in te voeren. In een nieuw persbericht meldt de organisatie nu een achttal nieuwe en/of verbeterde clusters van informatie stapsgewijs te gaan invoeren. Proeven volgen ‘in de loop van volgend jaar (2015, red.)’ waarmee het project nog verder vertraagd lijkt te zijn.
Wat het achttal clusters precies inhoudt is nog niet bekend, de projectorganisatie was nog niet bereikbaar voor commentaar. Wel wordt gemeld dat de informatie van laad/loslijsten beter gelinkt gaat worden aan verschillende vrijstellingen waardoor een kortere afhandeling en betere en flexibelere operaties moeten ontstaan. ‘Ook zal de beschikbare en gevraagde afhandelingscapaciteit inzichtelijk worden gemaakt’, zo staat in het persbericht. ‘Dit zal leiden tot een effectievere planningen inzet van resources.’
Nextlogic kent drie pijlers die moeten zorgen voor een efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart. Het gaat daarbij om realtime toewijzing van terminals en depots, aanloopoptimalisatie door het bundelen van ladingstromen en het meten van de prestaties van het nieuwe system. Deze drie pijlers moeten ondersteund worden door het nieuwe softwareprogramma Brein, een informatieplatform dat door alle betrokken partijen gevoed moet worden met actuele data.
Aan het project doen barge operators, zeehaventerminals, depots, rederijen, inlandterminals, het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat mee.