Deepsea-rederijen laten steeds meer lading in Antwerpen in plaats van Rotterdam lossen en laden als gevolg van de congestieproblemen in de Nederlandse haven.
Dit meldt onder meer de DP World Antwerpen, met twee terminals een van de grootste containerstuwadoors in Antwerpen.
De Antwerp Gateway Terminal van DP aan het Deurganckdok begint dicht te slibben door de extra lading en de stuwadoor heeft maatregelen getroffen om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt klanten gevraagd om exportcontainers zo kort mogelijk voor vertrek van het zeeschip aan te leveren en importcontainers zo snel mogelijk af te halen.
DP meldt ook last te hebben van het feit dat deepsea-schepen uit schema, lopen, in sommige gevallen vier tot vijf dagen. ECT, met de Delta en de Euromax-terminal de belangrijkste containerstuwadoor in Rotterdam, noemt het ‘out of window’ raken van deepsea-schepen als belangrijkste oorzaak van de congestieproblemen, die al sinds mei aanhouden.
Volgens DP is de productiviteit van de Antwerp Gateway Terminal ‘aanmerkelijk gedaald’ doordat de bezettingsgraad is toegenomen tot 90%. Ook personeelstekort in verband met de naderende vakantieperiode speelt het bedrijf parten. Volgens DP springt het Gemeentelijk Havenbedrijf bij met ‘extra materieel’.
Heleen Scharroo van barge operator Contargo zegt dat er al geruime tijd sprake is van een groter aantal exportcontainers dan gewoonlijk. Het bedrijf heeft inmiddels in navolging van Van Uden en Danser een congestietoeslag ingevoerd voor het vervoer over water tussen Rotterdam en Antwerpen. Die bedraagt vijf euro per teu voor het hele Rotterdamse havengebied.
De Vereniging Rotterdamse Cargadoors (VRC) toont zich in een persbericht kritisch over de opstelling van ECT. Volgens de cargadoors is het ‘contraproductief om naar anderen te wijzen als er ook in eigen huis problemen zijn’. ‘Het bevreemdt ons dat ECT zegt dat de belangrijkste reden van vertragingen op de terminals ligt in late binnenkomst van containerschepen of buiten de geplande tijden’.