De raad van commissarissen (rvc) van Havenbedrijf Rotterdam heeft definitief groen licht gegeven voor het project Container Exchange Route (CER) op de Maasvlakte. Dat meldt de havenbeheerder in een update over het project.
Dat voorziet in de aanleg van 11,5 kilometer lang stelsel van betonbanen, exclusief voor de uitwisseling van containers tussen bedrijven op de Maasvlakte. Daarbij gaat het om de vijf deepsea terminals en een aantal andere bedrijven, waaronder empty depots en distributiebedrijven. Met het project is een investering van ongeveer 175 miljoen euro gemoeid.
Budget
De rvc had begin dit jaar in beginsel al goedkeuring gegeven. Daarbij was echter een deel van het budget afhankelijk van het ondertekenen van aansluit-overeenkomsten door de deepsea terminals. De vijf (RWG, ECT Delta, Euromax en APMT 1 en 2) hebben dat onlangs gedaan. Daarmee is de weg vrij gemaakt voor goedkeuring van het deel van het budget dat bestemd is voor die aansluitingen. Hoe groot dat deel is, kan het Havenbedrijf niet zeggen.
Daarbij gaat het niet alleen om fysieke infrastructuur, maar ook het ontwikkelen van een ICT-systeem en mogelijke aanschaf van materieel. Achter de schermen is jarenlang met de terminals onderhandeld over die aansluit-overeenkomsten en uit de update valt op te maken dat er nog een aantal zaken moet worden uitgewerkt. De komende tijd moeten namelijk nog ‘de bijlagen van de aansluit-overeenkomsten met details over de aansluiting op de betreffende terminal-terreinen verder worden uitgewerkt’.
Planning
Het Havenbedrijf gaf de opdracht voor de bouw van de Container Exchange Route begin dit jaar al aan de ‘Combinatie CER’ van KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort. Die gaat begin volgend jaar ‘buiten aan de slag’. Twee jaar later moet de CER, ook wel interne baan genoemd, operationeel zijn.
Via: Nieuwsbladtransport