De Deense rederij Maersk Line plant een forse tariefsverhoging tussen het Verre Oosten en Noord-Europa omdat de tarieven op die vaarroute ‘onhoudbaar’ worden.
Vorige week zijn de gemiddelde westbound tarieven op de spotmarkt volgens de Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) voor de derde week op rij fors gedaald.
Uit de wekelijkse rondvraag van de Shanghai Shipping Exchange onder dertig containerrederijen en expediteurs bleek vrijdag dat er nu nog 1.750 dollar all-in betaald wordt voor het vervoer van een 40’ container tussen Shanghai en Noord-Europa.
Dat gemiddelde spottarief ligt 182 dollar onder het niveau van de week ervoor en al 616 dollar onder dat van dat drie weken geleden. Sinds het begin van de september zijn de zeevrachten dus al met ruim een kwart gedaald.
Maersk Line wil per 1 november een forse tariefsverhoging doorvoeren om de erosie van de prijzen een halt toe te roepen. De Denen willen 600 dollar per teu extra aanrekenen, maar voegen er aan toe dat het bedrag van de verhoging nog kan verhoogd worden in functie van de trends in de markt.
Het is voor het eerst dat een rederij een tariefsverhoging aangekondigd, waarvan het precieze bedrag nog niet definitief vast staat. Of het uiteindelijk nog meer wordt dan 600 dollar per teu, zal Maersk Line uiterlijk volgende week aan zijn klanten laten weten.
Indien de huidige spottarieven niet verder zouden dalen en Maersk Line bij zijn verhoging van 600 dollar per teu zou blijven, komt dat neer op een prijsstijging van 68,5%.
Volgens de SCFI stonden vorige week de tarieven op vrijwel alle Chinese exportroutes onder druk, waardoor ook de totale index met meer dan twintig punten daalde. Alleen tussen Shanghai en Melbourne konden de carriers hun zeevrachten verhogen. Tussen die twee havens wordt nu 1.544 dollar voor een 40’ container gevraagd, wat 86% meer is dan de week ervoor.