Maersk Lines zag de nettowinst in het tweede kwartaal bijna verdubbelen naar 439 miljoen dollar (338 miljoen euro) vergeleken met dezelfde periode in 2012.
De daling van de tarieven in het containervervoer werd ruimschoots gecompenseerd door lagere kosten en brandstofprijzen.
Dat heeft het Deense moederconcern A.P. Møller-Maersk vrijdag bekendgemaakt. Op basis van de goede cijfers het het bedrijf de winstverwachting voor zijn belangrijkste bedrijfsonderdeel Maersk Lines voor 2013 verhoogd.
Het concern voorziet dat de winst uit de containervaart, goed voor de heft van de groepsomzet, dit jaar ‘aanzienlijk’ boven de behaalde 461 miljoen dollar van vorig jaar uitkomt.
Om de moeilijke omstandigheden op de internationale transportmarkt te doorstaan had het bedrijf eerder al zijn vloot beperkt en liet het schepen langzamer varen. Daarmee probeert Maersk de overcapaciteit bij het containervervoer, veroorzaakt door een lagere wereldwijde vraag bij consumenten, te verminderen.
De resultaten van het concern in zijn geheel stonden in het tweede kwartaal onder druk door lagere olieprijzen en volumes. De groepsomzet daalde met 8% tot 14,2 miljard dollar (bijna 11 miljard euro). Onder de streep hield het concern 856 miljoen dollar over, een daling van 11% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Bekijk hier een interview met Nils S. Andersen, ceo van A.P. Møller-Maersk.
Het grootste containerschip ter wereld, de ‘Maersk Mc-Kinney Møller’ komt vrijdag aan op de Maasvlakte.Bekijk de speciale Maersk Mc-Kinney Møller-pagina met al het nieuws over dat recordschip.