Analisten verwachten dat het Deense A.P. Møller-Maersk morgen, na de presentatie van de jaarcijfers, een inkoopprogramma van de eigen aandelen zal starten.
Het zou de tweede keer in Maersk’s 110-jarige bestaan worden dat het bedrijf dit doet.
Met een dergelijk terugkoopprogramma kan Maersk de waarde van de uitstaande aandelen vergroten en zo extra waarde creëren voor aandeelhouders. Zo kan Maersk ondanks de klappen die de olietak te verduren heeft gekregen door de lage olieprijs, toch zijn aandeelhouders belonen.
Maersk maakt morgen de jaarcijfers over 2014 bekend. Verwacht wordt dat het bedrijf een nettowinststijging van 9,8% zal laten zien waardoor de winst groeit tot 1 miljard dollar. Grote aanjager van deze winstgroei is de containerdivisie die naar verwachting een groei van 59% zal laten zien. Maersk Oil, met een omzet van 9,1 miljard dollar in 2013 na Maersk Line (26,1 miljard dollar in 2013) het grootste bedrijf binnen de Maersk Group, zal daarentegen naar verwachting een krimp van 50% noteren. Mogelijk zal Maersk een afwaardering reserveren om de waardevermindering van activa in de offshore olie-industrie te compenseren.
Analisten verwachten dat Maersk bedrijfstakken zal gaan verkopen om het terugkopen van de aandelen, wat vaak tegen premium koersen gebeurt, te financieren. ‘De verkoop van bedrijfsonderdelen zal mogelijk groei en cashdistributie financieren’, zegt Stig Frederiksen van Nordea Markets tegen Reuters. Hij verwacht dat de omvang van het terugkoopprogramma een waarde van 1 miljard dollar zal hebben. In augustus vorig jaar deed Maersk dit ook. De koers van de aandelen schoot toen omhoog tot een piek van DKK 15.220 (2.039,49 euro) per aandeel.
Maersk heeft eerder aangekondigd zich op vier á vijf kernactiviteiten te willen gaan richten. In het jaarrapport van 2013 worden die benoemd als Maersk Line, Maersk Oil, APM Terminals, Maersk Drilling en ‘Services and Other Shipping’ waaronder Maersk Tankers, Maersk Supply Service, Svitzer en Damco vallen. Deze strategie is ingezet met de verkoop van Netto Supermarkets en een belang in de Deense veermaatschappij DFDS. Ook heeft het bedrijf zijn vloot van LNG-tankers, Floating Production Storage Offloading units (FPSO’s) en ruwe olietankers verkocht.
Analisten verwachten dat Hoegh Autoliners en luchtvaartmaatschappij Star Air de eerstvolgende bedrijven zijn die verkocht zullen worden, maar ook logistiek dienstverlener Damco, sleepmaatschappij Svitzer en Maersk Supply Service worden genoemd als mogelijke kandidaten voor verkoop.
De presentatie van de jaarcijfers vindt plaats morgen om 8.00 uur Nederlandse tijd. De presentatie van de jaarcijfers is live te volgen via de website van Maersk.