0° C
The location could not be found.
Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Maritieme waakhond FMC geeft P3 toestemming

De P3 alliantie heeft groen licht gekregen van de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC). Maersk, MSC en CMA CGM mogen vanaf maandag 24 maart schepen delen en lijndiensten bundelen.

De commissie concludeerde dat zij op dit moment P3 niet als een belemmering ziet voor de concurrentie. Daarnaast ziet de FMC ook geen signalen dat door het delen van de schepen en lijndiensten de reders hun transportkosten ineens laten stijgen of het serviceniveau in de containervaart daalt. De toezichthouder ziet geen reden om eraan te twijfelen dat de efficiencywinst die P3 haalt, niet ten goede komt aan de consument.

Het besluit van de Amerikaanse toezichthouder was niet unaniem. Een van de vijf commissarissen binnen de FMC stemde tegen P3. De alliantie is eigenlijk een fusie, verklaarde Richard Lidinsky zijn tegenstem. Volgens hem schept P3 een ‘gevaarlijk precedent’ en beperkt de P3 de keuzemogelijkheden van verladers in de haven.

De alliantie van het Deense Maersk, Zwiterse MSC en de Franse CMA CGM wordt verreweg de grootste speler in de containervaart. P3 heeft een gezamenlijke vloot van 225 containerschepen met een totale capaciteit van 2,5 miljoen teu.

P3 is echter pas operabel als ook de Europese Commissie en de Chinese autoriteiten toestemming hebben gegeven voor de alliantie. Die wordt half mei verwacht. ,,Dit is wel een eerste belangrijke stap voor P3”, zegt een woordvoerder van Maersk op het besluit van FMC.

,,Met de toestemming van de FMC mag de alliantie nu alleen nog in Amerikaanse wateren schepen delen”, legt senior consultant Dirk Visser van consultancybureau Dynamar uit. ,,En in die markt zijn zij nog helemaal niet zo groot.”

Anders wordt het als ook de Chinese en Europese autoriteiten toestemming verlenen. Op de route tussen het verre oosten en Noord-Amerika hebben de drie rederijen 24% van de containervracht in handen. Tussen Noord-Europa en Amerika is dat zelfs 47%, volgens Dynamar.

De wereldwijde verladersorganisatie Global Shippers Forum (GSF) heeft vorige week tijdens de jaarvergadering de toezichthouders nog eens opgeroepen om goed naar de gevolgen voor de prijs en dienstverlening te kijken. De Amerikaanse toezichthouder FMC draagt de rederijen in P3 wel op extra te rapporteren over prijsvorming en serviceniveau.

 

Verladersorganisatie Evo is verheugd dat het toezicht op de alliantie wordt versterkt, maar plaatst wel kritische kanttekeningen bij de toestemming van de alliantie. ,,Natuurlijk is het mooi dat er meer monitoring is, maar wij vinden het toch vreemd dat er al toestemming wordt verleend voordat exact duidelijk is wat P3 betekent voor prijzen en de keuzemogelijkheden van verladers”, zegt beleidsmedewerker Lodewijk Wisse van Evo.

De Europese verladersorganisatie ESC blijft er in Brussel op hameren dat keuzevrijheid voor verladers, prijsconcurrentie en dienstverlening op peil moeten blijven. ,,De alliantie mag niet verder gaan dan vessel-sharing”, zegt Wisse. ,,Individuele rederijen moeten met elkaar blijven concurreren. Dus er mogen niet ineens diensten of loops uit de vaart worden gehaald.”

via: www.nieuwsbladtransport.nl

Qatar, August 15, 2023QTerminals Group (51% Qatar Ports Management Company Q.C.S.C (Mwani Qatar) and 49% Qatar Navigation Q.P.S.C (Milaha)) has acquired a majority stake in “Kramer Holding B.V.”, a provider of integrated logistics and container services located in the Port of Rotterdam in the Netherlands.

The acquisition of Kramer Group represents an important milestone in the expansion of QTerminals, as the Port of Rotterdam is the largest port in Europe and is a significant addition to QTerminals Group’s record of success in diversifying its operations. In addition, this acquisition further reinforces QTerminals Group’s commitment to contribute towards Qatar National Vision 2030 which aims for the diversification of the national economy and foreign investments.

The CEO of QTerminals, Mr. Neville Bissett, stated: “Kramer Group is an important strategic step for QTerminals as we will expand our presence into Europe’s largest port. Kramer Group complements QTerminals and adds existing business, a robust value-creating service offering and European network to QTerminals portfolio.
Kramer Group has both core and strategic importance to the Port of Rotterdam, as it supplements the Port’s activities whilst having direct access to the deep-sea terminals of the Port of Rotterdam.
The acquisition of the Kramer Group by QTerminals allows its entry and presence in the largest port in Europe which makes QTerminals Group’s position stronger in relation to future opportunities in Europe and other developed global markets.
The presence of QTerminals in the Port of Rotterdam is strategic and reputable for QTerminals Group in particular and for the State of Qatar in general as QTerminals Group’s profile will become known in the largest European port..

“I’m very excited about this significant milestone in the journey of our family business which started 60 years ago by my father. Today, we mark the beginning of a new chapter joining forces with QTerminals. I believe that their expertise, resources, and industry insights will enable us to expand our horizons and explore untapped opportunities. Whilst maintaining our culture, organization, core team and our commitment to delivering the superior quality services to our clients in almost all aspects of container logistics”, said André Kramer, CEO of the Kramer Group.
By acquiring Kramer Group, QTerminals will continue to develop its world leading technical and operational know-how to enhance and optimize its potential as one of the leading providers of integrated container logistics services in Europe.

Kramer Group’s development and growth in recent years are indicators of good corporate management and governance of the organization. “Following our assessment of the current organization, we are excited to retain and welcome Kramer’s key management personnel and employees into QTerminals, including Mr André Kramer, who will continue as Chief Executive Officer” said Neville Bissett.

About Kramer Group

The Kramer Group is an integrated container handling and storage, terminal, container development and logistics services provider, located in the Port of Rotterdam, and is the only independent terminal in the Maasvlakte area, and one of the few multi-user depot terminals in the port.

The Company operates in six different locations with network access to the principal terminals, of which five are at the Maasvlakte and one at the Eem-/Waalhaven, and has tri-modal transport options via rail, water and road.