0° C
The location could not be found.
Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Nederlands akkoord over weegplicht containers

image001-fixed

Brancheorganisaties en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) zijn het eens geworden over de invulling van de weegplicht voor containers, die per juli 2016 ingaat.

Dat meldt verladersorganisatie EVO.

Een in juni 2014 aangenomen richtlijn van de International Maritime Organization (IMO) verplicht verladers om per juli 2016 een ‘geverifieerd bruto gewicht’ van elke te exporteren container op te geven. De exacte invulling van deze richtlijn heeft de IMO als taak bij de verschillende individuele lidstaten neergelegd.  Na anderhalf jaar van overleg zijn de Nederlandse partijen het nu eens geworden over deze invulling.

Het gewicht van de containers kan bepaald worden door fysieke weging of een rekenmethode. Eén van de hoofdpunten van het akkoord is dat de nauwkeurigheid in beide gevallen gelijk dient te zijn. Indien gewogen wordt moet dit met gecertificeerde weegapparatuur gebeuren. Bedrijven die in het bezit zijn van een ISO of AEO-certificaat mogen ook een rekenmethode gebruiken. Als criterium voor het besluit een container wel of niet mee te nemen aan boord is een marge van 5% tussen het opgegeven en werkelijke gewicht van de container toegestaan, met een minimum van 500 kilo. Is het verschil in gewicht meer dan 5% en meer dan 500 kilo dan wordt een container niet geladen.

Deze marge-bepaling is het resultaat van testen die zijn uitgevoerd op initiatief van verladersorganisatie EVO. ‘Het brutogewicht dat verladers straks moeten opgeven bestaat niet alleen uit het gewicht van de lading, maar ook uit het gewicht van het verpakkingsmateriaal en de container zelf’, zegt woordvoerder Lodewijk Wisse van EVO. ‘Het gewicht van containers verschilt echter. Niet elke standaard veertig voets container weegt hetzelfde. Daarnaast zit er ook vaak een verschil tussen het gewicht dat de eigenaar van de container opgeeft en het werkelijke gewicht. Uit testmetingen bleek dit verschil soms wel 5%. Om deze reden, en omdat externe factoren zoals het weer van invloed kunnen zijn, hebben wij deze marge opgenomen.’

EVO is tegenstander van de weegplicht, onder andere omdat de organisatie het vreemd vindt dat verladers aangesproken kunnen worden op containergewichten die de eigenaren ‘zelf niet weten’. ‘Deze regeling kent allen maar verliezers, maar hij is nu eenmaal aangenomen dus zullen we eraan moeten voldoen’, zegt Wisse. ‘Onze insteek daarbij is geweest dat de praktische en uitvoerbare regels het werk van de verladers zo min mogelijk moeten remmen.’

In hoeverre de nieuwe regelgeving druk gaat opleveren is nog moeilijk te voorzien, zegt Wisse. ‘De verladers krijgen er een extra administratieve stap in de gewichtsbepaling bij. Zo moeten de gewichten van de verpakkingsmaterialen en de containers, die beiden van derde partijen komen, ook worden meegenomen. De gewichten van al die verschillende verpakkingsmaterialen, zoals pallets, en containers zullen in ieder geval allemaal in de administratieve software moeten worden geïmplementeerd.’

via: www.nieuwsbladtransport.nl

Qatar, August 15, 2023QTerminals Group (51% Qatar Ports Management Company Q.C.S.C (Mwani Qatar) and 49% Qatar Navigation Q.P.S.C (Milaha)) has acquired a majority stake in “Kramer Holding B.V.”, a provider of integrated logistics and container services located in the Port of Rotterdam in the Netherlands.

The acquisition of Kramer Group represents an important milestone in the expansion of QTerminals, as the Port of Rotterdam is the largest port in Europe and is a significant addition to QTerminals Group’s record of success in diversifying its operations. In addition, this acquisition further reinforces QTerminals Group’s commitment to contribute towards Qatar National Vision 2030 which aims for the diversification of the national economy and foreign investments.

The CEO of QTerminals, Mr. Neville Bissett, stated: “Kramer Group is an important strategic step for QTerminals as we will expand our presence into Europe’s largest port. Kramer Group complements QTerminals and adds existing business, a robust value-creating service offering and European network to QTerminals portfolio.
Kramer Group has both core and strategic importance to the Port of Rotterdam, as it supplements the Port’s activities whilst having direct access to the deep-sea terminals of the Port of Rotterdam.
The acquisition of the Kramer Group by QTerminals allows its entry and presence in the largest port in Europe which makes QTerminals Group’s position stronger in relation to future opportunities in Europe and other developed global markets.
The presence of QTerminals in the Port of Rotterdam is strategic and reputable for QTerminals Group in particular and for the State of Qatar in general as QTerminals Group’s profile will become known in the largest European port..

“I’m very excited about this significant milestone in the journey of our family business which started 60 years ago by my father. Today, we mark the beginning of a new chapter joining forces with QTerminals. I believe that their expertise, resources, and industry insights will enable us to expand our horizons and explore untapped opportunities. Whilst maintaining our culture, organization, core team and our commitment to delivering the superior quality services to our clients in almost all aspects of container logistics”, said André Kramer, CEO of the Kramer Group.
By acquiring Kramer Group, QTerminals will continue to develop its world leading technical and operational know-how to enhance and optimize its potential as one of the leading providers of integrated container logistics services in Europe.

Kramer Group’s development and growth in recent years are indicators of good corporate management and governance of the organization. “Following our assessment of the current organization, we are excited to retain and welcome Kramer’s key management personnel and employees into QTerminals, including Mr André Kramer, who will continue as Chief Executive Officer” said Neville Bissett.

About Kramer Group

The Kramer Group is an integrated container handling and storage, terminal, container development and logistics services provider, located in the Port of Rotterdam, and is the only independent terminal in the Maasvlakte area, and one of the few multi-user depot terminals in the port.

The Company operates in six different locations with network access to the principal terminals, of which five are at the Maasvlakte and one at the Eem-/Waalhaven, and has tri-modal transport options via rail, water and road.