De ‘Cap San Nicolas’ die Hyundai Heavy Industries voor Hamburg Süd heeft, is op proefvaart vertrokken. Dit schip van een nieuw type wordt het nieuwe vlaggenschip van de Duitse rederij.
De nieuwbouw heeft een capaciteit van 9.814 teu en is even breed als de vele schepen van 13.100 teu die tussen het Verre Oosten en Europa varen. Dat blijkt goed op een eerste foto van de ‘Cap San Nicolas’ die op een internetsite is opgedoken.
Omdat het schip extra breed is, blijft de lengte beperkt tot 300 meter en de diepgang beperkt tot 14,5 meter. Dat maakt dit soort schepen geschikt voor lijndiensten naar Zuid-Amerika of India, waar vele havens geen langere of diepere schepen kunnen ontvangen. Extra brede schepen van 9.000 teu zijn ook de grootste die zonder speciale toestemming via de Bosporus de Zwarte Zee mogen invaren.
In mei en juni zullen meerdere extra brede schepen van dit type opgeleverd worden. MSC zal de ‘MSC Antalya’ (8.948 teu) en de ‘MSC Abidjan’ (8.827 teu) in de vaart nemen. Evergreen zal twee nieuwe eenheden van 8.827 teu inzetten tussen het Verre Oosten en de oostkust van Zuid-Amerika. Ook CSAV zal een nieuwbouw van 8.600 teu in dienst nemen.
Al deze schepen zijn neopanamax, wat betekent dat ze ook door het verbrede Panamakanaal zullen kunnen transiteren. De interesse voor dit soort nieuwe schepen is groot. Vorige week bestelde International Maritime Enterprises nog twee extra brede eenheden van 9.000 teu bij Hyundai Samho. Het gaat om een speculatieve bestelling omdat er nog geen charter voor de schepen werd afgesloten.
Hamburg Süd heeft alvast tien zusterschepen van 9.814 teu in aanbouw, waarvan er zes zelf besteld werden en de vier anderen van de Griekse rederij Enesel gehuurd worden. Omdat de schepen bestemd zijn voor diensten op Latijns Amerika, werden ze uitgerust met 1.700 aansluitingen voor koelcontainers.