De Rotterdamse haven neemt maatregelen tegen de congestie op de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal.
Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam.
Binnenvaartschepen worden bij de twee Rotterdamse containerterminal al enige tijd geconfronteerd met lange wachttijden. Eerdere verbeteringen bij de twee bedrijven hebben ‘onvoldoende effect’ gehad, stelt het havenbedrijf.
Daarom heeft de havenbeheerder het initiatief genomen om samen met de terminals te komen tot oplossingen voor de congestie.
Een van de maatregelen is dat een deel van de binnenvaartschepen, vooral die kleinere hoeveelheden containers vervoeren, zullen worden behandeld op de Rotterdam Container Terminal (RCT) nabij de Delta Terminal, aldus het havenbedrijf. ‘ECT bepaalt daarbij welke schepen bij RCT worden afgehandeld. De operator heeft vervolgens direct contact met RCT. Dit bedrijf zorgt onder andere voor een ligplaats, het lossen van de containers en het overrijden naar de Delta Terminal. Zo wordt de waterzijde van de Delta Terminal ontlast. ECT is hier inmiddels mee gestart en de operaties kunnen verder worden opgeschaald’, aldus het havenbedrijf.
Verder worden er meer containers gebundeld in Moerdijk (MCT). Binnenvaartschepen met een zeer grote capaciteit gaan vervolgens pendelen tussen Moerdijk en de Maasvlakte waardoor de ruimte aan de kade op de Maasvlakte efficiënter wordt gebruikt.
Een derde maatregel is volgens het havenbedrijf de concentratie van binnenvaartcontainers en eventueel wegcontainers op de Uniport Terminal in het Waalhavengebied. ‘Dit is vergelijkbaar met de bundeling in Moerdijk en levert meer ruimte op de Maasvlakte op.’
De maatregelen zijn primair gericht op de afhandeling van de binnenvaart, zegt het havenbedrijf. De verwachting is dat vervolgens kade- en arbeidscapaciteit vrij komt voor zeeschepen. Naast de acties op korte termijn blijft de containersector intensief werken aan een structurele verbetering van de afhandeling op de langere termijn, onder meer via het informatiesysteem Nextlogic voor de binnenvaart.
Een belangrijke oorzaak voor de congestie op de Rotterdamse containerterminals ligt in het buiten de planning binnenkomen van de grote intercontinentale containerschepen, stelt het havenbedrijf. ‘Hieraan hangen honderden achterlandbewegingen, waarvan de schema’s ook verstoord worden. Ook andere havens hebben met dit probleem te maken.’