Wanneer alle aanlopen van het nieuwe P3 Network bij elkaar geteld worden, blijken wereldwijd slechts vijf van de 25 grootste havens meer diensten te zullen ontvangen dan nu het geval is.
Omdat Maersk Line, MSC en CMA CGM gezamenlijk twee diensten minder tussen het Verre Oosten en Europa zullen aanbieden dan nu het geval is, verliezen de meeste havens wekelijkse aanlopen.
Tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika behoudt het rederstrio zes wekelijkse loops, maar ook daar vermindert het aantal aanlopen voor sommige bestemmingen omdat de top-3 grote carriers overlappingen in hun netwerk vermijden.
Het grootste slachtoffer van de vorming van de alliantie wordt Hongkong, dat slechts acht wekelijkse calls zal behouden. Nu zijn dat er nog achttien. Port Kelang gaat van dertien naar vijf aanlopen per week en verliest dus acht diensten.
Eerder werd al duidelijk dat Rotterdam de grootste verliezer in Noord-Europa is. Daar zal het aantal bezoekende schepen van de drie grootste containerrederijen ter wereld dalen van dertien naar zeven per week.
In Europa zijn Gioia Tauro en Antwerpen de enige grote havens die meer aanlopen van de top-3 carriers mogen verwachten. In Azië zal behalve Tanjung Pelepas ook Chiwan meer trafiek aantrekken. De vijfde grote haven die beter wordt van de operationele samenwerking van Maersk, MSC en CMA CGM is Oakland.
De start van het P3 Network blijft afhankelijk van de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Volgens de Federal Maritime Commission uit Washington krijgt de nieuwe alliantie een marktaandeel van ongeveer 42% op de trans-Atlantic en tussen het Verre Oosten en Europa. Op de trans-Pacific zal P3 goed zijn voor 24% van alle capaciteit.