Maersk Line verlegt de aan- en afvoer van spoorcontainers in Rotterdam naar APMT-R2, de nieuwe terminal van zusterbedrijf APM Terminals op Maasvlakte 2.
Dit melden bronnen in de haven.
Spoorcontainers die per schip binnenkomen of afgevoerd moeten worden, zullen per vrachtwagen vervoerd worden tussen de nieuwe en de bestaande APM Terminal Rotterdam (APMT-R1). Dat gaat om grote aantallen, van naar schatting 500 tot duizend teu per week. Maersk heeft voor deze opdracht een tender uitgeschreven onder een groep container truckers en is nu bezig met de selectie van één of meer vervoerders.
De afhandeling van spoorlading is de eerste echte commerciële activiteit van APMT-R2, waarvan de start van de waterzijdige afhandeling eerder met drie maanden werd uitgesteld tot februari. Die datum staat nog steeds en de feestelijke opening van het complex staat voor april in de planning.
Door de treinen naar de nieuwe terminal te sturen, maakt Maersk een eind aan de afhankelijkheid van APMTR1 voor spoorlading van ECT Delta. De APMT-terminal heeft geen eigen spooraansluiting en laat voor de trein bestemde containers afhandelen door buurman ECT. Die beschikt over twee eigen spoorterminals, de zogenoemde on dock railterminal op de Delta Terminal en de Rail Terminal West buiten het hek van ECT Delta.
ECT zou daarvoor torenhoge kosten in rekening brengen. Het wegsnijden daarvan zou de kosten van het trucken ruimschoots compenseren. De nieuwe werkwijze zou al op zeer korte termijn worden ingevoerd. APM Terminals en Maersk Line willen geen toelichting geven en verwijzen naar een persbericht dat morgen wordt verspreid.