Havenbedrijf Rotterdam wil op korte termijn voorstellen voor het Theemswegtracé en de Central Exchange Route voorleggen aan de aandeelhouders en de raad van commissarissen.
Dat heeft CEO Allard Castelein tegenover deze krant gezegd. Het gaat om een totale investeringswaarde van bijna een half miljard euro. Projecten met een dergelijke omvang moeten afzonderlijk worden goedgekeurd door de aandeelhouders, de gemeente Rotterdam en het Rijk, en de commissarissen.
Met het Theemswegtracé, waarbij een stuk van de Havenspoorlijn wordt verlegd, is ongeveer 275 miljoen gemoeid, exclusief btw. Voor het eind van het jaar moet er een concreet voorstel op tafel liggen, omdat anders een door Brussel toegezegde subsidie van ruim 60 miljoen vervalt. Tot nu toe zit er echter een gat van 20 miljoen in de financiering. Het Havenbedrijf heeft zelf 80 miljoen op tafel gelegd, het Rijk 110 miljoen.
De havenbeheerder probeert dat gat nu te dichten met een ‘slimmer’ ontwerp en scherpe afspraken over eventuele meerkosten. Door het tracé langs de Theemsweg iets noordelijker te leggen, wordt het waarschijnlijk goedkoper omdat daar minder leidingen in de grond zitten. Castelein zegt het project rond te willen krijgen met de drie bestaande potjes, maar sluit niet uit dat de bijdrage van het Havenbedrijf ‘best eens ietsje hoger’ kan uitvallen dan 80 miljoen. Hij is daarover in gesprek met onder meer minister Schultz en ProRail.
Hij wil verder ‘in de komende weken’ met een plan komen voor de CER op de Maasvlakte, ook wel interne baan genoemd, waarvan de investering ‘richting 175 miljoen euro’ gaat. Dat is aanmerkelijk meer dan tot nu toe werd aangenomen. Achter de schermen wordt er al jaren over gesproken, maar volgens Castelein is het voorbereidende werk nu vrijwel afgerond: ‘We hopen in overleg met de terminals en onze aandeelhouders zover te komen dat we het project medio volgend jaar kunnen aanbesteden.’
Via de CER willen de vijf deepsea terminals, ECT Delta, APMT1 en 2, RWG en Euromax, containers kunnen uitwisselen, bijvoorbeeld omdat ze gezamenlijk per trein of feeder verder moeten. Volgens Castelein zijn er forse aanpassingen aan de terminals nodig, onder meer omdat die verschillende gradaties van automatisering kennen.
Verder moet er een aantal dure viaducten worden gebouwd, onder andere op de grens van Maasvlakte 1 en 2. Enige tijd geleden spraken partijen al af dat het transport over de CER met bemande voertuigen gaat gebeuren.