Zonder de naam Hapag-Lloyd te laten vallen heeft de topman van Hamburg Süd gepleit voor een fusie van de twee grote Hamburgse rederijen.
Ottmar Gast (foto) was als gastspreker aanwezig op de jaarvergadering van de vereniging van Hamburgse expediteurs. ‘Een goed geleide Duitse containerrederij zou sterker staan dan verschillende Duitse marktspelers’, zei Gast.
‘Schaalgrootte is in onze branche erg belangrijk’, ging Gast verder. ‘De crisis die eind 2008 begon is voor de lijnvaart nog niet voorbij en men kan zich de vraag stellen of het begin 2015 eindelijk beter zal gaan, zoals velen voorspellen.’
De topman van Hamburg Süd is ook bezorgd dat de hoge bunkerkosten rederijen zullen aanzetten om nieuwe en vooral zuinigere schepen te laten bouwen, waardoor de overcapaciteit in de sector nog zou toenemen. Anderzijds bevestigde hij dat rederijen hun concurrentiepositie alleen maar kunnen handhaven door de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Hamburg Süd en Hapag-Lloyd maakten in december vorig jaar bekend dat hun aandeelhouders gesprekken voerden over een eventuele fusie, maar eind maart werden die onderhandelingen afgebroken.
De toespraak van Gast is een duidelijk signaal dat Hamburg Süd bereid is om de gesprekken over een fusie te hervatten. Ook de stad Hamburg is als mede-aandeelhouder van Hapag-Lloyd voorstander van het heropstarten van de gesprekken.
Hapag-Lloyd staat met een vlootcapaciteit van ruim 700.000 teu nu op de zesde plaats in de top-20 van grootste containerrederijen. Hamburg Süd staat dertiende geklasseerd met een vloot van 410.583 teu. Door te fuseren zouden de Duitsers groter worden dan Evergreen en Cosco en doorschuiven naar de vierde plek, achter Maersk Line, MSC en CMA CGM.