De logistieke sector in Nederland wil samen met de overheid bekijken hoe de gevolgen van het verplicht wegen van containers beperkt kunnen worden. Dit laten brancheorganisaties EVO, Fenedex, Fenex en TLN in een gezamenlijk persbericht weten. De veiligheidscommissie van de International Maritime Organization (IMO) stemde deze week in het met voorstel om die verplichting medio 2016 in te voeren. Het besluit moet nog wel definitief bekrachtigd worden en dat gebeurt waarschijnlijk eind dit jaar.
De Nederlandse organisaties hebben zich altijd tegen het voorstel gekeerd, dat de verantwoordelijkheid voor een correcte gewichtsopgave bij de verlader legt. Een aantal grote internationale organisaties, zoals de World Shipping Council en de International Chamber of Shipping hebben de plannen juist steeds gesteund. Ook Het Global Shippers’ Forum (GSF), dat onder meer Britse, Amerikaanse verladers vertegenwoordigt, steunt het voorstel voluit.
EVO, Fenedex, Fenex en TLN daarentegen spreken van ‘een onnodige handelsbarrière’ die de veiligheid op zeeschepen niet verbetert. Volgens hen slaan jaarlijks gemiddeld maar 350 containers overboord en niet omdat ze te zwaar zouden zijn, maar omdat ze meestal verkeerd zouden zijn vastgezet. Ook wordt één op de tien containers op een andere plaats aan boord van een schip gezet dan gepland. Dat kan forse gevolgen hebben voor de stabiliteit.
Volgens het kwartet kunnen de extra kosten van het verplicht wegen van containers voor het Nederlandse bedrijfsleven oplopen tot honderd miljoen euro per jaar. Ze zijn daarom blij dat de IMO-commissie een Duits voorstel heeft overgenomen dat landen toestaat om zelf te bepalen hoe ze de containers wegen. Daar willen ze nu overleg over voeren met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.