A.P. Møller-Maersk heeft de nettowinst in het tweede kwartaal omhoog zien spuiten met 169% tot 2,3 miljard dollar.
Vooral Maersk Line, APM Terminals en Maersk Oil hebben een sterk kwartaal achter de rug.
Daarmee trekt de Deense transport- en oliegigant trekt het sterke begin van het eerste kwartaal door. De nettowinst steeg toen ruim 50% tot 1,2 miljard. De groep stelt de winstprognose voor het hele jaar daarom bij tot 4,5 miljard dollar. Eerder werd al een batig saldo van vier miljard in het vooruitzicht gesteld.
De Denen zijn vooral blij met de groei van 42% van de ‘onderliggende winst’ tot 2,4 miljard dollar. Daarnaast maakten ze een enorme boekwinst, van 2,8 miljard, op de verkoop van de supermarktketen Dansk Supermarked Group.
Die werd evenwel gedeeltelijk teniet gedaan door een afwaardering met bijna 75% van de Braziliaanse oliebelangen. Van de eerdere boekwaarde van 2,3 miljard resteert nu nog maar 600 miljoen dollar. Daarmee neemt het concern afscheid van de eerder hooggespannen verwachtingen over de Braziliaanse oliesector.
De winst van vlaggenschip Maersk Line schoot met 24% omhoog tot 547 miljoen dollar. De rederij wist de kosten per teu opnieuw, met 4,4%, te verlagen en zegt zijn doelstelling van ‘cost leadership’ gerealiseerd te hebben. Niettemin verwacht ’s werelds grootste lijnrederij verdere besparingen te bereiken dankzij de aangekondigde 2M-alliantie met nummer twee MSC.
Door de enorme afwaardering in Brazilië noteert Maersk Oil onder de streep een tekort van 1,4 miljard, maar het onderliggende resultaat verdrievoudigde van 140 tot 431 miljoen dollar.
APM Terminals wist de winst eveneens met bijna een kwart op te voeren tot net onder de kwart miljard (249 miljoen) en de overslag met 8% tot net onder de tien miljoen teu. Daarmee ligt de containeroverslagdivisie op koers om de doelstelling van een miljard nettowinst in 2016 te realiseren. De groep wil zich nog meer richten op terminals in opkomende markten, die nu al 80% van de brutoresultaat genereren.
Bij de overige-activiteiten was de expeditiegroep Damco het lelijke eendje met een verlies van dertig miljoen, vier keer zo veel als vorig jaar. Maerks Tankers, dat vorig jaar een enorme afwaardering deed, boekte een verliesje van twee miljoen en Maersk Supply zag de winst met dalen van 43 tot 33 miljoen. Sleepvaartdochter Svitzer, die recentelijk in Rotterdam aan de slag is gegaan, noteerde een winstdaling van veertig tot 32 miljoen.