De Rotterdamse burgermeester Ivo Opstelten heeft vanmorgen het startsein gegeven voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. ‘Na 15 jaar plannen maken, discussie en procedures beginnen we eindelijk aan de hoognodige uitbreiding van de haven’, aldus de burgermeester.
‘Onze vlag hangt uit’, roept containerterminal-ondernemer en havenman van het jaar 2007 Andre Kramer door de telefoon. ‘Door de uitbreiding kunnen we als haven nummer één in Europa blijven.’
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam noemt de havenuitbreiding ‘ongelofelijk belangrijk voor de Nederlandse economie en welvaart.’ Ruim 40% van de havenuitbreiding, waarvan de eerste dokken in 2013 zullen worden opgeleverd, is al verhuurd. Door de Tweede Maasvlakte wordt de haven van Rotterdam ruim 20% groter.
Na de aanleg van de Botlek in de jaren ‘50, de Europoort in de jaren ‘60 en de Maasvlakte in de jaren ‘70 bleef een verdere uitbreiding van het Havenbedrijf ruim dertig jaar uit. In 2005 zette de Raad van State nog een streep door de plannen voor de Tweede Maasvlakte na bezwaar van belangenorganisaties en milieugroeperingen. Tegen de huidige opzet kon tot halverwege augustus bezwaar ingediend worden.
In het julinummer van Quote lieten een serie ondernemers in de Rotterdamse haven hun frustratie nog kennen over het uitblijven van de bouw van de Tweede Maasvlakte. Kommer Damen, directeur van de gelijknamige scheepbouwer: ‘Ik vind het belachelijk dat we worden teruggefloten door allerlei onverantwoordelijke milieuorganisaties. En alleen maar vanwege een klein stukje natuur.’
Havendirecteur Smits weet het oponthoud aan ‘het gebrek aan regelgeving, besluitvorming, durf en daadkracht in de Haagse politiek. Er is niemand die zegt dat het nu eens afgelopen moet zijn met het gesodemieter.’ Nu is alle kritiek verstomd op de Rotterdamse Kop van Zuid: ‘De Tweede Maasvlakte staat symbool voor de vitaliteit van de Nederlandse logistiek, industrie en waterbouw.’
Kramer verwacht dat de enorme concurrentie tussen de middelgrote en kleine ondernemers in de Rotterdamse haven af zal nemen. ‘De laatste jaren hebben kleine ondernemers zich op elkaar stuk gestreden. En dienden wij ons te schikken naar de wil van de alleenheerser Europe Container Terminals. Met de komst van DP World uit Dubai en het Deense APMTnaar de Tweede Maasvlakte verwacht ik meer gezonde concurrentie en klantgerichtheid.’