0° C
The location could not be found.
Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Containerstromen

Bundeling van kleinschalige containerstromen op een Barge Service Center (BSC) biedt duidelijke voordelen voor binnenvaart en containerterminals in de Rotterdamse haven. Dat blijkt uit een recente studie door Mercator Novus in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en de Kramer Group. In 2014 komen op de Tweede Maasvlakte twee nieuwe containerterminals in bedrijf: APMT2 en RWG. Het aantal containerterminals en het aantal aanlooppunten voor de binnenvaart verdubbelt nagenoeg. Dit levert extra logistieke vraagstukken op. Binnenvaartschepen moeten dan meer terminals langs en lopen zo sneller vertraging op. Containerterminals moeten meer kleine plukjes containers afhandelen. Bij het verwerken van kleine aantallen containers stijgen de kosten per container substantieel, zowel voor de binnenvaart als voor de containerterminals. Een Barge Service Center kan containers van een binnenvaartschip die bestemd zijn voor verschillende containerterminals, in één keer lossen, waarna containers over land naar de omringende containerterminals worden gebracht. Deze manier van werken geeft binnenvaartschepen beter te plannen afvaarten met minder vertragingen. Containerterminals vermijden ongunstige kleine overslagaantallen per binnenvaartschip. En de besparingen in de keten wegen op tegen de extra behandelingskosten. Een Barge Service Center maakt de binnenvaart ook aantrekkelijker voor verladers, doordat er via het BSC in principe een dagelijkse dienst op alle containerterminals mogelijk is. Verder is het een neutrale oplossing: het vraagt geen ingewikkelde samenwerking tussen concurrenten.