André Kramer, CEO Kramer Group Deze column is met toestemming overgenomen uit B2B magazine
“Iemand die zegt dat hij last heeft van de crisis bedoelt eigenlijk te zeggen dat hij niet zo goed kan omgaan met veranderingen”. Deze uitspraak die via het sociale medium twitter tot mij kwam, zette mij aan het denken. En een paar weken later moet ik erkennen dat ik vind dat dit citaat een hoog waarheidsgehalte heeft. Natuurlijk zijn er bedrijven die aantoonbaar lijden onder het feit dat consumenten minder besteden en ook de overheid bezuinigt. Aan de andere kant ken ik ook ondernemers die het in 2010 fantastisch gedaan hebben en ook dit jaar winst maken.
We moeten elkaar dan ook niet de put in praten. Want dat kan. Maak morgenochtend vroeg maar eens tegen een directe collega de opmerking dat hij of zij er slecht uitziet en vraag of hij of zij iets mankeert. Als je dat tegen lunchtijd nog een keer doet en zegt dat de griep heerst, is de kans groot dat die collega ziek naar huis gaat. Zo is het ook met de crisis. Als we maar vaak genoeg tegen elkaar zeggen dat het financieel moeilijke tijden zijn en dat ondernemers geen risico’s moeten nemen, zorgen we er zelf voor dat ‘de handel’ stagneert. Het is het bekende verhaal van de kip en het ei.
Het feit dat de jaarcijfers van de Rotterdamse haven goed zijn, 430 miljoen ton, (een nieuw record) is ook erg bemoedigend. De overslag in de stad die ons bindt is in 2010 met 11,1 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. En ook voor dit jaar zijn de verwachtingen goed. Laten we er dus met z’n allen iets van maken. En dat begint met een positieve houding. Zo’n houding maakt het leven sowieso een stuk makkelijker!