Havenbedrijf Rotterdam, douane en de containerterminals op de Maasvlakte moeten over hun bezwaren heenstappen en maximaal gebruik gaan maken van de interne banen tussen de verschillende locaties. Die oproep deed André Kramer gisteravond bij zijn benoeming tot Havenman van het Jaar 2007.
Volgens Kramer is het douanevrije vervoer tussen de terminals in Rotterdam door onduidelijkheden over regels en verantwoordelijkheden nooit goed van de grond gekomen. De banen kunnen een extra impuls geven aan de benutting van de krappe capaciteit in de Rotterdamse haven, aldus Kramer.
Kramer stond ook nog even stil bij de kritiek – onder meer op de website van Nieuwsblad Transport – dat hij zijn personeel niet voldoende zou betalen. ’Onzin’, aldus Kramer. ’Als dat waar is, zou ik geen personeel meer hebben. De andere containerterminals in Rotterdam zijn immers ook voortdurend op zoek naar goede mensen.’
Omdat Kramer vanouds actief is in de containerreparatie, geldt binnen het bedrijf een cao voor de groot-metaal. Nu ook containeroverslag tot de activiteiten behoort, wordt er gewerkt aan ’nieuwe Kramer Arbeidsvoorwaarden’. Medio 2008 zullen deze van kracht worden. ’Een deel van onze mensen blijft straks conform de cao groot-metaal werken, een deel van onze mensen gaat over naar de nieuwe arbeidsvoorwaarden’, aldus Kramer.