De containeroverslag in Rotterdam is in het eerste kwartaal spectaculair toegenomen: in aantal met 8,8% tot 3,3 miljoen teu en in gewicht met 10,8% tot 34,3 miljoen ton.
Volgens topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam is het eerste kwartaal van dit jaar daarmee het beste ooit in de containersector en werd er in maart een recordhoeveelheid overgeslagen. Hij voegt eraan toe dat de Rotterdamse terminals sterk hebben gepresteerd in een markt met beperkte groei: ‘We moeten niet te vroeg juichen, maar met de voor Rotterdam gunstige nieuwe vaarschema’s die deze maand ingaan lijkt dit een goed containerjaar te worden’.
Het Havenbedrijf noemt twee met elkaar samenhangende verklaringen voor de sterke groei, die zich in de tweede helft van vorig jaar al aankondigde. De eerste is de volumegroei bij de twee nieuwe terminals, RWG en APMT2. Die extra afhandelingscapaciteit is voor deepsea-rederijen aanleiding om pakketten doorvoercontainers, die eind 2015 naar andere havens werden verlegd, terug naar Rotterdam te halen. Die verschuiving heeft een groei van het feedervervoer van ruim 22% tot bijna zes miljoen ton lading opgeleverd.
De havenbeheerder denkt dat er nog meer in het vat zit, maar waakt voor al te veel uitbundigheid: ‘De rederijen lijken deels te anticiperen op de deze maand ingevoerde nieuwe vaarschema’s, die vooral op het Verre Oosten gunstig zijn voor Rotterdam. De verwachting is dat het nog wel enige maanden duurt voor het effect hiervan echt duidelijk is’.
Mede dankzij de containersector groeide de totale goederenoverslag met 2% tot 119,3 miljoen ton. De overslag van olieproducten (nafta, benzine, diesel, etc.) daalde juist fors, met 11% tot 21,7 miljoen ton, evenals het ‘overige natte massagoed’ (eetbare oliën, chemicaliën). Dat werd deels gecompenseerd door een ruim 2% grotere aanvoer van ruwe olie, maar per saldo kromp de overslag van vloeibare lading met bijna 5% tot 55,6 miljoen ton.
Aan droog massagoed werd met 21,7 miljoen bijna 4% meer overgeslagen. Daarbinnen sprong de categorie agrarische bulk eruit met een groei van 14% tot 2,9 miljoen ton. Ook de categorie ‘overig’ (onder meer meststoffen) deed het goed met een plus van 8,5%, goed voor een totaal van drie miljoen ton. De overslag van ijzererts en schroot nam met een half procent toe tot 7,9 miljoen ton, die van kolen met 1,5% tot acht miljoen ton.
Ook de breakbulk (ro/ro-lading en overig stukgoed) heeft een mooi kwartaal achter de rug, met groei van 14,5% tot 7,6 miljoen ton. Dankzij de aanvoer van een groot staalpakket liet de categorie ‘overig’ zelfs een plus zien van nagenoeg 50%, wat tot 1,8 miljoen ton leidde. Het ro/ro-vervoer, vooral ferrytransport van en naar Groot-Brittannië, bleef ook verder groeien en was goed voor 5,7 miljoen ton, 6,5% meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar.
Via: KWARTAALCIJFERS