Het Havenbedrijf Rotterdam start met de aanleg van infrastructuur voor de Container Exchange Route. De CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar.
Doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren.
Het project Container Exchange Route bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Met dit overkoepelende project is een investeringsbedrag van 175 miljoen euro gemoeid.
Het Havenbedrijf heeft als aannemerscombinatie de Koninklijke VolkerWesselsondernemingen, KWS Infra BV & Van Hattum en Blankevoort BV gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de terreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte.
Deze baan omvat:
circa 11,5 kilometer verharde baan (nieuw tot aan terminalterreinen);
3 gelijkvloerse wegkruisingen;
1 gelijkvloerse spoorkruising en
3 spoorviaducten.
Ronald Paul, chief operating officer van het Havenbedrijf licht toe: ‘De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan. We introduceren hiermee een compleet nieuw, geavanceerd en uniek systeem. Het verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verder verbetert.’ Het consortium start dit jaar met de aanleg van de rijbaan. De planning is dat de CER eind 2020 volledig gereed en operationeel is.
Geschreven door: Nieuwsblad Transport
/