De hoofden van de drie grote rederijen van Japan hebben zich in hun nieuwjaarstoespraken uitgesproken tegen de opkomst van het mondiaal protectionisme. De drie bedrijven zijn “K” Line, NYK en MOL, tevens de drie bedrijven achter containerrederij ONE.
MOL-topman Junichiro Ikeda zei in zijn speech dat de wereldwijde politieke en economische situatie steeds onzekerder wordt. ‘Voornamelijk als gevolg van de gespannen Amerikaans-Chinese betrekkingen en de mogelijkheid van een harde Brexit.’
In zijn laatste nieuwjaarsrede als hoofd van “K” Line uitte Eizo Murakami soortgelijke zorgen: ‘De tendens naar protectionisme, die de afgelopen jaren is ontstaan, is versterkt. Met name het America First-beleid van de VS heeft over de hele wereld een groot destabiliserend effect gehad.’
Veranderende planeet
In de nieuwjaarstoespraak van NYK-president Tadaaki Naito klonk niet alleen bezorgdheid over de onrustige wereldhandel, hij scheen zijn licht ook op de veranderende planeet. ‘De VN voorspelt dat de wereldbevolking groeit tot 9,8 miljard in 2050. Deze groei zal vooral plaatsvinden in Azië en Afrika. Binnen deze regio’s, zo is de verwachting, krijgt India er driehonderd miljoen inwoners bij en daardoor China inhalen als ’s werelds meest bevolkte land.’
Naito ging ook in op de verwachte klimaatsveranderingen. ‘Als resultaat zullen zich overal ter wereld abnormale weersomstandigheden voordoen. De oceaan, inclusief poolijs en koraalriffen, zal negatief worden beïnvloed en de impact op de landbouw zal onvermijdelijk zijn.’
Zwavelcap
MOL’s Ikeda stond in zijn toespraak ook stil bij de zwavelcap. ‘Het is niet overdreven te zeggen dat de handhaving van deze regels een cruciale invloed zal hebben op het succes van MOL en de maritieme transportsector als geheel.’ Om eraan toe te voegen dat de sector nog minder dan een jaar voorbereidingstijd heeft. ‘Ondanks operationele problemen, moeten we opnieuw onderzoeken of onze voorbereidingen adequaat zijn en verborgen risico’s aan het licht brengen.’
Via: Nieuwsblad Transport