De Rotterdamse Kramer Group gaat het aantal binnenvaartshuttles tussen het Eemhavengebied, met de voormalige Home Terminal van ECT, en de Maasvlakte fors opvoeren.
De groep is deze week begonnen met een dagelijkse dienst tussen de Eemhaven en de twee terminals van APMT op de Maasvlakte. Dat is een eerste stap in het zogenoemde City Gate Maasvlakte concept, dat begin dit jaar werd geïntroduceerd met een dienst met drie afvaarten per week tussen de Eemhaven en Rotterdam World Gateway.
In een uitgebreid persbericht zegt de groep daarmee een steentje bij te dragen aan de doorstroming van containers in de Rotterdamse haven en het verminderen van het aantal vrachtwagenkilometers op de A15 richting Maasvlakte. Daarin zorgen vaste binnenvaartdiensten met betrouwbare afhandeltijden voor een voorspelbaar binnenvaartproduct, zegt Kramer.
Topman Andre Kramer zegt dat binnenvaartschepen die niet op tijd afgehandeld kunnen worden op de Maasvlakte of niet voldoen aan de call size verplichtingen van de deepsea terminals hun containers kunnen lossen op City Gate Maasvlakte. Kramer zorgt vervolgens in samenwerking met de deepsea terminals dat deze containers alsnog op de vaste afvaarten meegaan.
Hij wijst er verder op dat veel binnenvaartschepen door de aanhoudende congestieproblemen tijdens hun rondgang door de haven vertraging oplopen. ‘Hierdoor is de planning van schepen complex en sluiten de afhandeltijden bij de terminals niet altijd op elkaar aan. In plaats van blijven wachten, kunnen schippers ervoor kiezen containers te lossen bij City Gate Maasvlakte. Zo kunnen ze het aantal roundtrips toch op peil houden.’
Ook kunnen wegvervoerders volgens hem bij City Gate Maasvlakte ‘ronddraaien’, een volle export container afzetten en een lege container oppikken. Kramer: ‘Dat zorgt voor tijdwinst en ontlasting van de A15. Zo kunnen we de komende jaren veel wegkilometers voorkomen en zorgen voor een beter bereikbare haven en minder druk aan de poort van de deepsea terminals’.
Geschreven door: Nieuwsblad Transport
/