Een joint venture van Siemens en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) vestigt een werkplaats voor onderhoud en ‘upgrading’ van locomotieven op de Maasvlakte.
De bouw daarvan begint nog dit jaar en de Locomotive Workshop Rotterdam, zoals de nieuwe voorziening gaat heten, moet medio 2019 klaar zijn. de faciliteit is in de eerste plaats gericht op de ondersteuning van de MRCE-vloot, maar ook andere spelers kunnen er terecht. Het gaat om een investering van ‘laag in de dubbele cijfers in miljoenen’, laat een Siemens-woordvoerder desgevraagd weten.
MRCE is onderdeel van het Japanse Mitsui-conglomeraat en naar eigen zeggen de grootste verhuurder van moderne lange afstand-locomotieven in Europa. De verhuurvloot telt zo’n 300 locs van onder meer Siemens en Bombardier. Paradepaardje is de Siemens Vectron, die op bijna alle spoornetten van Europa ingezet kan worden.
De verhuurder werkt al jaren samen met het technologieconcern Siemens, dat ook een van de grootste locomotievenbouwers ter wereld is. De Duitsers kondigden vorige week overigens aan dat de divisie mobiliteit, waaronder de locomotievenbouw, wordt samengevoegd met die van het Franse Alstom, bouwer van onder meer de TGV. Daarmee ontstaat met afstand de grootste locomotievenleverancier van Europa.
Siemens en MRCE hebben beide 50% van de aandelen in Locomotive Workshop Rotterdam. Ze zien de Maasvlakte als de ideale locatie voor onderhoud aan en upgrading van locomotieven en wijzen erop dat er wekelijks ruim 250 containertreinen aankomen en vertrekken.
Geschreven door: Nieuwsblad Transport
/