Brussel heeft geen bezwaar tegen de overname van Hamburg Süd door Maersk Line, op voorwaarde dat Hamburg Süd zich terugtrekt uit consortia op vijf handelsroutes.
De Europese Commissie heeft het effect van de fusie op zeventien handelsroutes met Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Afrika, Australië en het Midden-Oosten onderzocht en kwam tot de conclusie dat het fusiebedrijf op vijf van deze handelsroutes te weinig concurrentie zou hebben. Maersk Line heeft daarop aangeboden om Hamburg Süd uit de consortia op deze routes terug te trekken.
Het gaat om routes waar Hamburg Süd capaciteit deelt met andere rederijen via vessel sharing agreements. Binnen Eurosal 1 en 2 biedt de Duitse rederij bijvoorbeeld samen met Hapag-Lloyd en CMA CGM lijndiensten tussen Europa en de Caribische eilanden, Midden-Amerika en de westkust van Zuid-Amerika aan. Drie andere vsa’s waaruit Hamburg Süd zich moet terugtrekken zijn de Epic 2 (eveneens met Hapag-Lloyd en CMA CGM), CCWM/MEDANDES en Mesa.
Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager, die over mededingingszaken gaat, zal er door de toezeggingen van Maersk Line een ‘gezonde mate van concurrentie’ blijven bestaan. Hamburg Süd zal in afwachting van andere mededingingsautoriteiten in de consortia actief blijven om een soepele uittrede te realiseren. Een inspecteur zal er op letten dat er in die periode geen concurrentiegevoelige informatie tussen de consortia en het fusiebedrijf wordt gedeeld.
Maersk heeft ondertussen dochteronderneming Mercosul Line, die cabotage in Brazilië verzorgt, in de etalage gezet. Met de verkoop wil Maersk ‘de snelle goedkeuring’ van de Braziliaanse mededingingsautoriteiten verzekeren. Zonder de afsplitsing van Mercosul Line zou Brazilië bezwaren tegen de overname kunnen hebben, omdat Hamburg Süd met diens dochteronderneming Alianca ook al cabotage in het land aanbiedt.
‘Met de verkoop van deze rederij zorgen we ervoor dat de Braziliaanse cabotagesector competitief blijft’, schrijft Maersk in een verklaring. Mercosul Line is met vier schepen actief op twee diensten. Eén tussen Itajai en Manaus en één tussen Buenos Aires en Fortaleza.
Via: BRUSSEL