Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Nieuw plan voor containerterminal in Vlissingen-Oost

VLISSINGEN – De havenbedrijven Verbrugge en Kloosterboer willen samen met de Kramer Group uit Rotterdam een containerterminal ontwikkelen in Vlissingen-Oost.

De terminal komt op de hoek van de Quarles- en de Bijleveldhaven. Op die plek wilde Verbrugge ooit, samen met het Duitse bedrijf Eurogate, haar eigen containerterminal VCT ontwikkelen.

In 2008 strandde dat project. ,,De economische crisis kwam erdoorheen”, zegt Martin Verbrugge. ,,We hebben het plan netjes in de diepvries gelegd, zodat we het nu vrij snel kunnen ontdooien.”

Vorig jaar zomer werd duidelijk dat Kramer een terminal op het Thermphos-terrein wil ontwikkelen. Voor Verbrugge en Kloosterboer is dat echter te ver, waardoor nu de VCT-locatie in beeld is en er wordt gedacht aan een joint venture.

Supertrio
Verbrugge spreekt van een ‘supertrio’. ,,Het is leuk dat er nu een Nederlandse partner is. Kramer heeft zich de laatste jaren fantastisch ontwikkeld in de containerlogistiek. Het is een ‘perfect match’, zou ik zeggen.”

De gesprekken zijn volgens hem ‘in een ver gevorderd stadium’. ,,We maken dankbaar gebruik van alles wat we toen hebben ontwikkeld, plus de nieuwe inzichten van Kramer en Kloosterboer.”

Jack Kloosterboer noemt het echter ‘wat prematuur’. ,,We hebben pas twee besprekingen gehad. Het is voorbarig om nu al conclusies te trekken.”

Goedkoper zijn dan nu
Kloosterboer wijst erop dat er bijvoorbeeld nog een businesscase moet worden opgesteld. ,,Als het geen geld oplevert, doen we het niet. En het moet ook goedkoper zijn dan zoals we het nu doen. Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan.”

Kramer hoopt in 2020 een begin te maken met de terminal. Dat zal dan nog op beperkte schaal op de bestaande Verbrugge-kade zijn. Om grootschalig te kunnen opereren is een nieuwe kade nodig, met brugkranen, zodat enkele honderdduizenden containers per jaar kunnen worden weggezet.

Dat vergt een investering van tientallen miljoenen, waarover met North Sea Port wordt gesproken. Het havenbedrijf wil, zolang de onderhandelingen lopen, niet reageren.

Via: Bron