Bezoekers Registratie

Welkom bij de Kramer Group

Vul uw gegevens in om u te registreren wanneer u Kramer Group gaat bezoeken.

Supertrio’ stapt in nieuw terminalplan Vlissingen

De Rotterdamse Kramer Groep werkt samen met de Zeeuwse havenbedrijven Verbrugge en Kloosterboer aan een nieuw plan voor de ontwikkeling van een containerterminal in Vlissingen.

Het initiatief vloeit voort uit een vorig jaar door Kramer gelanceerd plan om een nieuwe terminal te ontwikkelen op een deel van het te saneren Thermphos-terrein van bijna zestig hectare. Omdat het merendeel van de lading ten behoeve van Kloosterboer en Verbrugge behandeld zou worden, is besloten de krachten te bundelen in een joint venture. De verhouding daarin staat nog niet vast, maar Kramer denkt aan een meerderheid om zo de neutraliteit van het op te richten bedrijf te verzekeren.

De terminals van Kloosterboer en Verbrugge liggen op zo’n tien kilometer afstand van Thermphos, waardoor de aan- en afvoerkosten veel te hoog zouden worden. Daarom is de keus gevallen op de locatie op de hoek van de Bijleveld- en de Quarleshaven, waar Verbrugge oorspronkelijk samen met het Duitse Eurogate onder de naam VCT een eigen containerterminal wilde ontwikkelen. Dat plan is echter gestrand in de economische tegenwind na 2008.

Die locatie beslaat ongeveer dertig hectare. Aan beide zijden kan een kade van ongeveer 600 meter worden ontwikkeld, een voor deepsea-schepen en een voor binnenvaart-, feeder- en shortseaschepen. Volgens Kramer is er nog geen harde tijdsplanning, maar hij gaat ervan uit dat er in 2020 een terminal operationeel is. Hij wil bij voorkeur met brugkranen werken, maar sluit niet uit dat in de aanloopfase mobiele kranen worden ingezet.

Het project is gebaseerd op het huidige containervolume in de Vlissingse haven van ongeveer 200.000 stuks per jaar. ‘Een containerterminal opbouwen zonder basisvolume is eigenlijk onbegonnen werk. Gelukkig is dat in Vlissingen anders.’ CMA CGM, dat Vlissingen aanloopt in een dienst tussen Noordwest-Europa en Noord- en West-Afrika, staat volgens hem positief tegenover het project. Kramer ziet vooral kansen in de concurrentiestrijd met de haven van Antwerpen: ‘Alles wat daar naartoe gaat, komt eerst langs Vlissingen.’

De beoogde locatie is deels in gebruik bij Verbrugge Terminals en ligt nog deels braak. Verbrugge speelt daarom een sleutelrol in de onderhandelingen over het project met havenbeheerder North Sea Port.

Voor het geval partijen er niet uitkomen, wil Kramer de Therm-phos-locatie als terugvaloptie achter de hand houden: ‘Nautisch gezien is dat een perfecte locatie, maar om Verbrugge en Kloosterboer aan te sluiten, heb je eigenlijk een CER naar Rotterdams voorbeeld nodig (zie pagina 2 – red.). Dat bleek een beetje te duur.’

Via: Bron